Do nieba!

30 września 2020 roku odbyło się prawykonanie opery Katarzyny Brochockiej pt. „Do nieba”. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja o.to.ja.

Powyżej prezentujemy audiowizualne nagranie całości opery oraz serdecznie zapraszamy do oglądania!


„Do nieba” jest operą kameralną autorstwa Katarzyny Brochockiej napisaną na podstawie sztuki Roberta Lewandowskiego pt. „Noe”.

Skład wykonawczy: pięcioro solistów (sopran, mezzosopran, tenor, baryton, bas), dwoje pianistów i perkusista.

Czas trwania: 90 minut.

Choć opera napisana została w 2016 roku, to właśnie obecna sytuacja na świecie sparaliżowanym COVID-19 zdaje się być analogiczną, do tej w której znaleźli się bohaterowie dramatu. Nagła izolacja, zdezorientowanie, nieprzewidywalna przyszłość oraz krach dotychczasowego systemu wartości wymuszają redefinicję dotychczasowego paradygmatu, postrzegania siebie oraz rzeczywistości. W takiej sytuacji budzą się instynkty, których istnienia w sobie nawet nie podejrzewaliśmy. Jak przetrwać i zachować spokój oraz człowieczeństwo w nowym świecie? Opera K. Brochockiej pełni tu funkcję koanu, opowieści prowokującej
„wielkie zwątpienie”…

Akcja dramatu jest umieszczona w domu handlowym a postacie reprezentują współczesne typy społeczne: pracownica korporacji, właściciel drobnego przedsiębiorstwa, rencista polujący na promocje, uzależniony od gier komputerowych trzydziestolatek i zajęta swą urodą nastolatka.

Wszyscy bohaterowie wchodzą do windy, w której jest tylko jeden przycisk (zamknij drzwi), a telefony nie mają w niej zasięgu…
pasażerowie stopniowo poznają się i stają się wobec siebie coraz bardziej nieufni, a wręcz agresywni. Wzajemne podejrzenia, oskarżenia, walka o władzę, wodę, czy przestrzeń wprowadzają coraz więcej napięcia.

Opowieść zaczyna się realistycznie, jednak stopniowo staje się coraz bardziej symboliczna, i właśnie jej symbolika staje się tematem dla muzyki. Inspiracją dla kompozytorki były opery madrygałowe, w których śpiewacy prowadzą kontrapunktyczną narrację a capella. Bohaterowie, śpiewając swe kwestie staną się też dla widza coraz bardziej „odcięci” od realności, a upływający czas zostanie zamknięty w minimalistycznym brzmieniu. Dodatkowo poszczególnym solistom przypisane będą konkretne wysokości dźwięków, które będą eliminowane z partytury wraz ze zniknięciem bohatera, zmieniając tym samym warstwę melodyczno – harmoniczną kolejnych faz opery.

Wykonawcy:


OLIA – ALEKSANDRA KLIMCZAK – sopran
Absolwentka UMFC w Warszawie. Współpraca z Filharmonią Narodową
Solistka Polskiej Opery Królewskiej (Mały kominiarczyk)
Stypendystka MKiDN (#Witkacy622, 2016),
Stypendium twórcze m.st. Warszawy (Sonor Urbis, 2018)
Występowała min: Wrocławski Teatr Współczesny (Kryształowy Pałac), The Huddersfield Contemporary Music Festival, Wratislavia Cantans, Filharmonia Dolnośląska, Teatr Narodowy w Miskolc (Gwałt na Lukrecji), Warszawska Opera Kameralna (Bachantki), Opera Nova (Widma), Teatr Wybrzeże, Nowy Teatr, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Performance Class w CSW (Maszyna do śpiewania, Sonata zgromadzeń), 39 OPPA OFF (16 psów. Rzecz o treserce zwierząt)


STELLA – MAŁGORZATA BARTKOWSKA – mezzosopran
Absolwentka UMFC,
Laureatka konkursów wokalnych w Gliwicach, Ueckermünde, Białymstoku,
Współpraca: Filharmonia Narodowa, Polska Opera Królewska,
Występowała min. w TW-ON, Teatrze Lope de Vega w Sevilli, Filharmonii Gorzowskiej Podkarpackiej


BIEDRONEK – ZBIGNIEW MALAK – tenor

WOLF – TOMASZ RAK – baryton,
Solista m.in TW-ON w Warszawie (Umarłe Miasto, Madame Butterfly, Król Roger), Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Carmen, Eugeniusz Oniegin, Otello, Cosi fan tutte, Gracze, Ubu Rex), Opery Wrocławskiej (Oniegin, Cyrulik Sewilski, Kopciuszek, Carmen). Współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Operą Podlaską w Białymstoku. Wieloletni solista Warszawskiej Opery Kameralnej.


PECE – TOMASZ RAFF – bas
Absolwent Universität der Künste Berlin, oraz UMFC, solista min. TW-ON (Traviata), Opery Wrocławskiej (Latający Holender, Łucja z Lammermoor, Eugeniusz Oniegin, Czarodziejski Flet, Cyrulik Sewilski, Cyganeria, Straszny Dwór), Mainfranken Theaater Würzburg (Nabucco, Hugenoci, Uprowadzenie z Seraju), Oper Halle, Opery Krakowskiej (Mefistofeles), Polskiej Opery Królewskiej (Don Giovanni, Straszny Dwór, Cyrulik Sewilski). Prawykonał wszystkie polskie pieśni M. Wajnberga na bas z fortepianem.

Fortepian: Katarzyna Brochocka, Mischa Kozłowski

Perkusja: Michał Niedziałek, Olga Przybył

Realizacja nagrania wideo, montaż: Grzegorz Mart

Prawykonanie sfinansowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach dotacyjnego programu „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.

Plakat autorstwa Katarzyny Jezierskiej


Dzięki współpracy z Radiem Dla Ciebie na potrzeby realizacji prawykonania mieliśmy udostępnione Muzyczne Studio Nagrań Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, gdzie, bez udziału publiczności, przeprowadziliśmy oraz internetową transmisję na żywo z prawykonania (wykonanie koncertowe).